CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer. In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.
In ons tag overzicht is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.
Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.
Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.
Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.
Wilt u een CD of DVD laten recenseren door één van de medewerkers van CultuurpodiumOnline, dan kunt u een exemplaar, liefst voorzien van achtergrondinformatie of persbericht opsturen naar ons postadres.
Uw productie op
CultuuurpodiumOnline
De redactie van Cultuurpodium Online ontvangt een grote hoeveelheid uitnodigingen voor voorstellingen, concerten en festivals. Jammer genoeg kunnen we niet van alles verslag doen in ons magazine. We proberen bovendien om een zo afwisselend mogelijk beeld te geven van wat er op de Nederlandse podia allemaal te beleven valt. We kunnen daarom niet garanderen dat we aandacht aan uw voorstelling zullen besteden. Wel kunnen we altijd een kort bericht over uw productie melden via onze twitterstream.
Onderwerp: Festival aan de Werf, FESTIVAL, VERWACHT
20 05 09 - 15:49
Festival a/d Werf opent kunstmatig en luchtig
Door Mieke Kreunen met foto van Festival aan de Werf en Merijn van der Vliet
Michael Moore opent op 21 mei vanaf 17.00 uur het 24e Festival a/d Werf. Niet de echte Michael Moore, maar een reusachtige, veelkleurige en opblaasbare pinguïn die luistert naar dezelfde naam. Kan het nog onwerkelijker? Dit zestien meter hoge kunstwerk uitgevoerd in roze en groen met een petje op zijn hoofd, een subtiel commentaar op de festivaltitel Get Real!, verrijst op de Neude. Hij vult zich met lucht terwijl het officiële startsein wordt gegeven.
Meteen daarna staan de eerste voorstellingen klaar om de tien festivaldagen af te trappen. Zoals Floris van Delft met zijn tweede theatrale debat 'Rechter kan niet'. 'Hot Estonian Guys' van NO99, waarin een groep mannen een dubieus plan hebben om de Estse natie te redden, beleeft zijn Nederlandse première. Ook Hanneke de Jong en Jonas de Witte beleven de première van Nergens Bergen, waarover ze op CultuurpodiumOnline blogden, op zaterdag de 23e.
Ik ben Nietzsche is een historisch toneelstuk over hoe Elisabeth Nietzsche, de zus van Friedrich, zijn gedachtegoed verdraaide en uitleverde aan de nazi’s. Het bijzondere aan deze voorstelling is dat een lezing van het stuk is. De twee schrijvers Ton Vorstenbosch en Kiek Houthuijsen lezen iedere avond met een wisselende cast van drie acteurs. Als kijker weet je niet van te voren wie er die avond op het podium zal staan.
Zelf ben ik donderdag 14 mei in de Rotterdamse schouwburg gaan kijken en had ik de pech dat zowel Ton als Kiek niet aanwezig waren die avond. De rol van Elisabeth die normaal door Ton zelf wordt gelezen bleek nu echter door niemand minder dan Nettie Blanken gelezen te worden. Gerardjan Rijnders nam de rol van Friedrich Nietzsche op zich.
Voor de derde dag van mijn cd-opnames stonden er afgelopen zondag vier geweldige blazers op de stoep. Trompettisten Ray Bruinsma en Martijn Delaat (lead), trombonist Ilja Reijngoud, baritonsaxofoniste/basklarinettiste Katharina Thomsen. Geluidstechnicus en co-producer Udo Pannekeet en ikzelf, op sopraan-, alt- en tenorsax, zijn uiteraard ook van de partij in de studio in Enkhuizen.
Enkele weken terug hebben we ervoor gekozen om de basispartijen en de blazerssectie los van elkaar op te nemen. Een goede beslissing, want het scheelt tijd, ruimte en vooral technische stress. Er wordt vlot gewerkt. Maar wel grondig.
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Lucienne van der Mijle
Een lekker vol Carré op een maandagavond: de laatste voorstelling van de Nederlandse tournee van Yamato. En de dames en heren nemen waardig afscheid. Het begin met a capella zang is een verrassing. In plaats van de eerste klap uit te delen met overrompelend trommelgeweld krijgt Yamato de zaal stil met deze ongepolijste stemmen. Wie nog zat te sms'en bergt z'n telefoon op, wie aan de boodschappen dacht is die meteen vergeten.
Drood, weer een prachtige productie van Sempre Sereno
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Op mijn lijstje van jaarlijks terugkerende tradities staat ook Sempre Sereno, Nederlands oudste musicalvereniging, met de uitvoering van de jaarlijkse musical. Sempre Sereno is een gezelschap van hele goede amateurs dat ieder jaar een productie op de planken weet te zetten die de moeite van het bekijken meer dan waard is. Dit jaar is dat Doord, naar de musical The mystery of Edwin Drood.
Het Mysterie van Edwin Drood is een moordmysterie. Het speelt zich af in het pittoreske dorpje Cloisterham. De vaders van Edwin Drood en Rosa Bud hebben afgesproken dat Edwin en Rosa op volwassen leeftijd met elkaar zullen gaan trouwen. Edwin en Rosa zijn nu beiden wees en volwassen. Zij vragen zich of ze eigenlijk wel met elkaar willen trouwen.
Sara Tavares laat haar liedjes voelen in Oude Luxor
Door Serge Julien met fotos van Eric van Nieuwland (klik voor vergroting) Sara Tavares gezien in Oude Luxor in Rotterdam op 12 mei 2009.
Sara Tavares heeft sinds de release van het succesvolle Balancê in 2006 Nederland meerdere malen bezocht en trekt een trouwe aanhang bezoekers en nieuwsgierigen. De Kaapverdiaanse maar in Portugal residerende singer/songwriter geniet veel respect bij West Afrikaanse afstammelingen van wie de indruk wordt gewekt dat er een hoop hiervan ook in het Rotterdamse theater aanwezig zijn en hun bewondering en liefde niet onder stoelen of banken steken.
In het sfeervolle Oude Luxor begeleidt Tavares zichzelf soepeltjes op semi akoestische gitaar en krijgt ze ondersteuning van een viermansband. In de lekker in het gehoor liggende liedjes is de muzikale Afrikaanse roots duidelijk aanwezig met typerende gitaarlicks en percussieve ritmes. Haar zelfgeschreven in Portugees gezongen composities ademen melancholie, optimisme, liefde en hoop. Ze heeft een dromerige soms wat fluisterende stem die de teksten een zwoele ondertoon meegeeft. Daarnaast is de zangeres een aangename en vriendelijke verschijning die goed contact weet te leggen met het publiek.
Voorverkoop en gratis TukTuk voor Vrienden van Oerol
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Aanstaande maandag begint voor de Vrienden van Oerol de exclusieve Vrienden Voorverkoop. Afhankelijk van je Vriendenbijdrage kun je een aantal kaarten bestellen voordat de rest van de mensheid dat kan. Daar maken natuurlijk alle Vrienden van Oerol gebruik van, verslaafd als zij zijn aan het Oerol-gevoel.
Samen met de nieuwe sponsor NS is er dit jaar een bijzondere actie: gratis vervoer tussen de festivalterreinen voor alle Vrienden! Van 11.00 uur ‘s ochtends tot 23.00 uur ’s avonds rijden er TukTuk’s tussen de festivalterreinen de Westerkeyn en het Groene Strand, met een tussenstop bij de StayOkay waar dagelijks straattheaterartiesen en bands optreden en je ‘s avonds de live televisieuitzendingen kunt bijwonen. Als Vriend van Oerol mag je - met een speciaal stempel in je paspoort - gratis instappen en je van het ene naar het andere festivalterrein laten rijden.