Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

3 Juni 2014

'Mamma' is geen gezinsvoorstelling

Mamma! Mamma! Mamma!
Door Youetta Visser met foto's van BOWIE VERSCHUUREN

"Wij hebben het over onze mamma's. Net zo lang tot we geen last meer van ze hebben." Gelukkig is het publiek al een beetje gewaarschuwd door de tekst bij de voorstelling 'Mamma' van NTjong. Toch zijn de reacties soms heftig. Er is ook geen ontkomen aan, regisseur Alexandra Broeder zoomt onafwendbaar in op de verstikkendheid van de relatie tussen kinderen en hun moeder. Voor iedereen in de zaal, van welke leeftijd dan ook, een herkenbaar thema. De jonge speelsters houden het publiek met prachtig spel vol starende blikken, vervormde woorden, wiegeliedjes en directe emotie in de ban: "We gaan je moeder onschadelijk maken." Geen gezinsvoorstelling dus.

Vanaf het begin is het raak. Een zacht grinnikend meisje dwaalt door het wachtende publiek en deelt lukraak nummers uit. Mensen met nummer mogen als eerste de zaal in. Zo belandt iedereen apart van zijn gezelschap op de banken die om het met roze lint afgebakende speelveld staan. Zonder dit houvast is het publiek meteen uit de comfortzone, zoals vaker met de voorstellingen van Broeder. Wat volgt is het best te omschrijven als een Voodoo uitdrijvingsritueel. De veertien meisjes, gekleed in ontroerende kinderlijke outfits, maar met felle gezichtsbeschildering, dwalen over het toneel en kijken het publiek vaak van dichtbij recht in de ogen. Soms schreeuwend, dan temend en zelfs huilend zoomen ze in op het verdriet van het kind dat hunkert naar een moeder en naar ruimte en de steun om zichzelf te ontwikkelen. Hun stemmen vervormen tot een luguber sciencefiction geluid via de aan het plafond hangende microfoons. Nog nooit klonk 'Mamma, je bent de liefste van de hele wereld' zo onheilspellend. Ondertussen leest een van hen toonloos een deel uit DSM, het handboek voor psychische aandoeningen voor, waarin uit de doeken wordt gedaan dat baby's eerst geen verschil zien tussen zichzelf en hun moeder, maar later steeds meer ontkoppelen. Als het goed is. Maar dat is het zelden.

Mamma! Mamma! Mamma!

Broeder: "Wat mij boeide was de symbiotische relatie tussen moeder en kind. Ik heb voor dit stuk met allerlei mensen om mij heen gepraat over hun moeder. De tekst is hier de essentie van. Het is dus niet de ervaring van de spelers zelf." Dat is te merken; de tekst gaat verder dan de relatie tussen tieners en hun moeder en is ook herkenbaar voor ouderen. Alleen de latere levensfase waarin kinderen voor hun moeder zorgen en een rolomkering plaatsvindt, komt niet aan bod.

De speelsters gooien zich vol overgave in het diepe. Knap is het dat zij hun blik fixeren en de kijkers onafgebroken durven aankijken. Technisch zwaar is het schreeuwen, waarvoor zij speciaal met een logopedist oefenden om te voorkomen dat ze al na een voorstelling geen stem meer zouden hebben.  Hoogtepunt is het moment waarop ieder van hen de handen pakt van een kijker en dan heel langzaam gaat huilen. Het publiek herkent de benauwdheid van de moederrelatie en de daaropvolgende opluchting. Tegelijkertijd voelt het angst om de moeder zo onbeschermd in de leeuwenkuil te gooien. Soms wordt het iemand even teveel. Niet iedereen laat zich meeslepen in een uitdrijvingsritueel. Een moeder met dochter in het publiek kijkt regelmatig ter geruststelling opzij. Wat blijft is een indrukwekkende voorstelling die iedereen vol raakt. Het publiek is onder de indruk en verlaat met enige opluchting de zaal. En ik? Ik bel de volgende dag schuldbewust mijn moeder. Even horen hoe het met haar gaat.

Website Alexandra Broeder | Website NT Jong


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.