Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK

21 Maart 2012

Bryan Adams zet Ahoy naar zijn hand

  
Tekst: Ronald Rijntjes

Beeld: Harold Versteeg 

De Canadese rockster Bryan Adams is momenteel bezig met zijn Europa 2012-toer en stond op maandag 19 maart in het afgeladen Rotterdamse Ahoy. De 52-jarige zanger bezorgde zijn fans een lang optreden met veel nummers: alle hits in een ruim twee uur durend concert.

Heather Nova
Niet alleen Bryan Adams was deze avond te zien, maar ook het voorprogramma dat verzorgd werd door Heather Nova maakte deze rockavond tot een succes. Haar muziek ligt in hetzelfde straatje als die van Adams en zorgt voor een leuk en fris geluid door de dynamische opbouw in de nummers. Met een mix van snelle en rustige nummers slaagde ze erin om het publiek voor zich te winnen, wat na afloop een groot applaus opleverde.

Tussen de wisseling van de artiesten kon het publiek via een scherm twitterberichten sturen en hun mening over de avond delen met de zaal. Dat leverde soms leuke berichten op als ‘Yvonne, waar ben je?’ of ‘Gezellig tussen alle midlife-crisers wachten op Bryan Adams @bryanadams’.

Megafoon
Na ruim drie kwartier wachten is het moment daar, het licht gaat uit en er verschijnt een ronddraaiende megafoon op het projectiescherm, die ook getoond wordt op de hoes van het album Waking Up The Neighbours uit 1991. Het openingsnummer is dan ook ‘Is Your Momma Gonna Miss Ya?’, het eerste nummer op dat album.

Het vertrouwde Adams-geluid klinkt door de zaal en het publiek zingt uit volle borst mee. Vele hits die hij in de jaren geschreven heeft passeren de revue. Hij voert de nummers op bekende wijze uit en zo nu en dan pakt de band muzikaal extra uit.

  
Het concert wordt ondersteund door mooie en goed uitgebalanceerde lichteffecten en een videoprojectie waarop de bandleden groot te zien zijn. Zo krijg je ook achterin de zaal mee wat er op het podium gebeurt. Tijdens het nummer ‘18 Till I Die’ worden er teksten geprojecteerd op het scherm, waardoor het nummer meer kracht krijgt.

Geolied
Adams en zijn geoliede band zorgen ervoor dat het publiek volledig uit zijn dak gaat, mede doordat de nummers nog steeds het geluid hebben van toen ze uitkwamen. Er wordt regelmatig meegeklapt en -gezongen, met name bij de hits ‘Summer of 69’, ‘Everything I Do (I do it for you)’, ‘Run To You’, ‘Here I am’ en ‘Can't Stop This Thing We Started’.

De sfeer zit er hierdoor goed in en Adams laat zien dat hij ook als vijftiger nog steeds een zaal als Ahoy plat speelt en naar zijn hand zet. De Canadees is zelf nog goed in vorm en staat niet stil op het podium. Hij zingt niet alleen vanuit het midden van het podium, maar rent ook van links naar rechts en blijft daar dan enige tijd staan en om het publiek toe te zingen.

Eenzijdig
De muzikaliteit binnen de band is zeker aanwezig, alleen wordt deze niet volledig benut. Zo is de opbouw van de nummers hoofdzakelijk hetzelfde. Hierbij is de gitaar een belangrijk instrument, dat snijdende solo’s door elk nummer weet te brengen. Als je dan ongeveer twee uur lang naar Adams’ muziek luistert, wordt het wel een beetje eenzijdig en vlak, want je zou ook wel eens een leuke pianosolo of andere uitbouw willen horen.

Bij een aantal liedjes werd het wel spannend, mede door een gitaarsolo-battle tussen Adams en lead-gitarist Keith Scott. Drummer Mickey Curry kreeg een solomoment toen hij zich mocht uitleven op diverse potten en pannen.

  
Geluksvogel
Bij elk concert haalt Adams iemand uit het publiek en zingt dan het nummer ‘When You're Gone’ met de gelukkige. Deze keer was dat Renske uit Utrecht, die slingerend met een onderbroek opvallend genoeg was om op het podium gevraagd te worden. Met knikkende knieën en een zenuwachtige stem begon ze aan het muzikale avontuur dat op een paar valse noten na goed uitpakte.

Hopelijk zal Adams na deze ontmoeting met zijn fans sneller terug komen, want het was alweer enige jaren geleden dat hij hier voor het laatst optrad. Tot die tijd toert hij nog door Europa en kun je altijd terecht bij de platenzaak voor zijn werk.


Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.