Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

1 December 2011

Kleine namen en grote verassingen op Le Guess Who?

Suuns Orchestra of Spheres Group Iperana
Tekst: Frank Veldkamp
Beeld: Tracey van Lingen

Op zaterdag staan twee hoofdacts van het festival achter elkaar geprogrammeerd in Tivoli. Eerst is het de beurt aan Zola Jesus. De band rondom de Russisch-Amerikaanse Niki Danilova grossiert in stevige gothicrock die weinig ruimte laat voor subtiliteit. Danilova is gezegend met een klassiek geschoolde stem die het midden houdt tussen Florence (van the Machine) en Siouxsie (van the Banshees). Tel daarbij energieke fratsen en een flinke dosis rock ‘n’ rollposes en je hoeft je als toeschouwer geen minuut te vervelen. Als tegen het einde single “Vessel” door de zaal knalt heeft Zola Jesus daarmee haar ticket voor headlineplaatsen op de komende zomerfestivals in handen.

Het Canadese herengezelschap Suuns kan wel eens dezelfde kant opgaan. De band speelt vrijwel de gehele set in het donker, wat de sfeer van zware post-rock vermengd met danceinvloeden alleen nog maar versterkt. “PVC”, het nummer wat na beluistering niet meer uit je hoofd te krijgen is, zit al vrij vroeg in de set en zet band en publiek op scherp. Zanger/gitarist Smei Ben doet meer met zijn gitaar dan er geluid uithalen. De suggestieve trucjes hebben het beoogde effect op de in grote getalen op het optreden afgekomen jongedames in de zaal. Wat vooral knap is aan Suuns als geheel is te kunst om constant op het randje van ingetogenheid te blijven spelen. Terwijl de nummers vanuit loopjes worden opgebouwd gaat het nooit helemaal los, wat de spanning voelbaar maakt. Pas helemaal aan het eind, bij “E-Jam” en toegift “Midslinger” gaan de remmen kortstondi los en dringt het besef door dat hier de nieuwe Underworld staat.

Zola Jesus Group Iperana Orchestra of Spheres

Zondagmiddag staan in RASA, de mooiste lokatie van het festival, drie bijzondere acts op het programma. Om vier uur valt het Nieuw-Zeelandse Orchestra of Spheres de eer te beurt om te openen. Nu klinkt Nieuw Zeeland al heel ver weg, maar wie het viertal het podium op ziet komen kan zich niet aan de indruk onttrekken dat het hier vier hippies from far outerspace betreft. Felle kleurtjes, knipperende lampjes en zelfgemaakte instrumenten sieren het podium en de bandleden. De muziek, een mix van Indiase, Afrikaanse en psychedelische klanken, is voornamelijk instrumentaal en voor een groot deel ter geimproviseerd. De teksten bestaan vooral uit fantasiewoorden en losse kreten. In no-time heeft de band de RASA aan het dansen en het optreden is voorbij voordat je erg in hebt. Wie na afloop bij het tafeltje op de gang de plaat of cd koopt van een wat saai uitziende nerd (m/v) heeft niet direct door dat het hier de bandleden zelf betreft in hun dagelijkse kloffie.

Group Inerane bestaat uit vier muzikanten uit Libië die protestsongs verpakken in een aanstekelijke mix van Afrikaanse ritmes en westerse popsongs. De heren zijn gekleed in prachtige traditionele kostuums en hoofddeksels. Steevast loopt het stemmen van de gitaren tussen de nummers door over in het volgende nummer zelf, wat het fenomeen intro een hele andere betekenis geeft. Geen rock ‘n’ rollpose wordt geschuwd en de band heeft duidelijk veel plezier in het spelen. De zaal danst uitbundig mee en het is een kwestie van maanden voordat Group Inerane de grote festivals komt platspelen. Le Guess Who?-bezoekers kunnen dan in ieder geval melden dat ze de band nog op een klein podium gezien hebben.

Zola Jesus Orchestra of Spheres Akron Family

Het matinee in RASA wordt afgesloten door Akron/Family. De drie heren, type baard-met-gitaar, zijn ware virtuozen wanneer het op entertainen en musiceren aankomt. Van hysterische post-rock tot zoetsappige liedjes weet het drietal constant de sfeer van het optreden te veranderen. Al bij het tweede nummer staat de hele zaal heupwiegend met een hand omhoog new-agedingetjes te mummelen en als niet veel later planten en bezoekers door de band verplaatst worden kijkt niemand daar nog van op. De act balanceert op het randje van absurdistisch theater, waarbij de muzikale uitspattingen niet door iedereen worden gewaardeerd. Met Akron/Family eindigt een drieluik van volstrekt unieke acts. ‘s Avonds gaat het programma nog door in de andere zalen, waarbij vooral het optreden van Animal Collective-lid Panda Bear als uniek beschouwt mag worden. Het optreden kan als een van de vele hoogtepunten van de 2011 editie van Le Guess Who? de boeken in.


Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.