Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FESTIVAL, LOCATIETHEATER

20 Juli 2010

Theater is het mooist als het je echt raakt - Janken en schieten

Janken en Schieten Janken en Schieten Janken en Schieten
Door Ad Aerts met foto's van René den Engelsman en Moon Saris

Theater is het mooist als het  je echt raakt, en daarvoor moet je dichtbij komen. De Nederlands/Israëlische theatermaker Ilay den Boer gaat daarin heel ver. In zijn project 'Het Beloofde Feest', een serie van zes voorstellingen, gaat hij op zoek naar wat het betekent om Jood en Israeliër te zijn, voor de staat Israel, voor zijn familie, maar vooral voor zichzelf. De eerste twee voorstellingen uit het zesluik speelt hij voor een publiek van maximaal 20 mensen. Nee, eigenlijk speelt hij niet voor dat publiek, maar met het publiek. Hij behandelt zijn publiek als gasten, als bekenden en hij geeft ze een naam en een geschiedenis. Hij geeft ze een rol in zijn verhaal.

In de eerste voorstelling van 'Het Beloofde Feest', 'Eet Smakelijk', speelt hij zijn eigen bar mitswa na, het feest waarbij de volwassenheid van een  joodse jongen wordt gevierd als deze voor de eerste keer zelfstandig uit de Torah voorleest.  Zijn hele familie is aanwezig. De tafel is rijk gedekt. Alleen dat de plaats van de gasten wordt ingenomen door het publi
ek, dat mee eet, drinkt, en zingt. Ik vind dit nog steeds een van de meest indrukwekkende voorstellingen die ik heb meegemaakt, vooral door de manier waarop Ilay ons, zijn gasten, actief inzet om te helpen zijn verhaal te vertellen. Hoe dichtbij kun je als publiek komen?

Bij de tweede voorstelling uit de reeks, 'Janken en Schieten', is de afstand wat groter, maar ook hier zit je als publiek in het verhaal.  Het zijn laatste dagen van de tweede wereldoorlog in een Joods getto in Lithouwen. Een kleine groep Joden zit in een geblindeerde bus te wachten tot ze kunnen ontsnappen, met de hulp van het Lithouwse verzet. We willen weg. We willen naar ons eigen land. We zitten in die bus waar Ilay den Boer ons het verhaal wil vertellen van zijn Oma, over haar vlucht naar het beloofde land. Buiten onweert het en de regen komt met bakken uit de hemel. Ilay's vriendin Femke (gespeeld door actrice Jacobien Elffers) speelt zijn Oma. Ilay den Boer speelt Ilay, en geeft haar zorgvuldig instructies om het verhaal zo goed en zo mooi mogelijk te vertellen. En wij mogen meereizen.

Twee jonge mensen in een bus met twintig vreemden die een mooi verhaal vertellen. Met dramatiek, heldhaftigheid en hoop. We mogen allemaal meespelen in dit heldenverhaal. Ilay vertelt meeslepend en krachtig. Hij geeft ons instructies zodat we het zo goed mogelijk kunnen meebeleven. En Femke zet thee voor ons. Maar hoe mooi het verhaal ook begint, met zoveel hoop, het krijgt na verloop van tijd ook scheuren. Femke volgt in haar 'rol' van oma in eerste instantie Ilay's instructies zorgvuldig en enthousiast op.  Maar haar twijfels worden steeds duidelijker. Zijn alle handelingen van Israel en zijn inwoners wel zo gerechtvaardigd als Ilay het in zijn verhaal doet voorkomen?  Het verhaal eindigt in een prachtige, intense dialoog tussen Ilay en Femke.

Jammer genoeg heb ik het laatste deel van de voorstelling niet zo kunnen  zien als die bedoeld was. De bus (uit 1967) stond echt in een noodweer en het was onmogelijk de laatste scene (die buiten plaatsvond) te spelen. Ilay den Boer vertelde ons hoe het had moeten aflopen.  Het koste hem moeite, ook al omdat hij de dag ervoor de voorstelling had moeten aflasten omdat het door de hitte in de bus niet uit te houden was.

'Janken en Schieten' is net als het eerste deel van het zesluik een bijzondere en indringende voorstelling. Hoewel deze voorstelling ook losstaand van de anderen uit de reeks erg de moeite waard is, zou ik iedereen die deze voorstelling nog wil zien, aanraden ook naar 'Smakelijk eten' (proberen) te gaan. Deze voorstelling wordt dit jaar nog een paar keer gespeeld (onder andere 13 en 14 november in het Joods Historisch Museum in Amsterdam). De volgende voorstelling uit de reeks, 'Dit is mijn vader', is in september nog te zien in het Vlaams/Nederlandse theaterfestival en in januari 2011 als onderdeel van de TIN serie 'Blind Date' in 18 Nederlandse theaters. 

Gezien op 10 juli 2010 in Amsterdam (Over Het IJ)


Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.