Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS

2 Mei 2010

Springdance

Deborah Hay, Breaking The Chord (foto Thomas Lenden) Coser y Cantar, Pere Faura (foto Javi Baquero) 1: Songs, Nicole Beutler (foto Anja Beutler)
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van verschillende fotografen

Breaking the cord
Choreografe Deborah Hay heeft door de aswolk het Springdance festival niet gehaald. Haar solo verviel, maar de wereldpremière van Breaking The Chord in de Nicolaïkerk gaat wel door. Bij de entree wordt een tekst van Hay uitgereikt, waarin ze afstand lijkt te nemen van de voorstelling, maar tegelijkertijd ook weer niet. Vreemde introductie, waarbij je alleen maar kunt gissen naar de discussies achter de schermen.

In de kerk staan stoelen aan drie zijden van het middenschip, een deel van het publiek moet blijven staan. Rondlopen mag. De ruim dertig studenten van de School voor Nieuwe Dansontwikkeling uit Amsterdam, voor wie de voorstelling in februari in Amsterdam is gemaakt, zijn alvast begonnen.

Ze bewegen in stilte, swingen wat voor zich uit, kijken elkaar noch het publiek aan en gaan elk hun eigen weg. Als dat een kwartier zo doorgaat kan ik associaties met de Silent Disco niet onderdrukken. Maar dan zonder koptelefoons. Ze dansen op hun eigen innerlijke muziek.

Als ze een voor een tot stilstand zijn gekomen is het wel heel nadrukkelijk stil in de kerk. De denkbeeldige speld hoor je vallen. Totdat een danseres begint te zingen, en nog een en nog een. Uiteindelijk zingen ze allemaal, en net als met de beweging zingt nu ieder een eigen melodie. Totdat ineens dit bijzondere koor zwijgt en alleen de monden nog bewegen.

Tot zover is het een bijzondere ervaring. De kerk als locatie, de grote hoeveelheid jonge dansers, de korte afstand tussen dansers en publiek, het door elkaar bewegen met elk een eigen focus, de zang die door de akoestiek mooi tot zijn recht komt. Maar daar blijft het een beetje bij. Er volgen nog meer 'Silent Disco'-scènes, er wordt gezongen, af en toe gesproken, aan elkaars kleren gefrummeld, over de vloer gerold, een kreet geslaakt, maar echt ontwikkeling zit er niet in. Waarschijnlijk heeft Hay dat ook niet beoogt. Maar ik voel op de een of andere manier de spanning tussen Hay's strenge conceptuele verleden en de expressiviteit van deze dertig dansers in de dop, en ben benieuwd naar wat die spanning nog meer zou kunnen opleveren dan deze voortkabbelende introverte voorstelling. Want door de locatie mag het boeiend zijn, als je dit in een schouwburg ziet wordt het een lange zit.

Coser y cantar
De dansers van Breaking The Chord hebben zich opgefrist en staan in de rij voor Coser y Cantar van Pere Faura. Springdance heeft een festivalsfeer, dat is duidelijk. Ook in het publiek zie ik vele gezichten die ik in de Nicolaïkerk ook zag.

Volgens de programmatekst probeert Pere Faura een directe band met zijn publiek te creëren. Faura en Michele Rizzo kruipen in de huid van rocksterren in slow motion, Mariangela Tinelli is de achtergrondzangeres: korte broek en hoge hakken, strakke stereotype beweginkjes, en "whatever you want me to do, I will do it for you". Het ene na het andere popliedje komt voorbij, tot en met een 'Nothing Else Matters' met wapperende linten: over the top, maar het verdient wel een glimlach. Een toefje klassiek ballet, een ballonnenkostuum, het stapelt zich op maar waarheen? En hoezo directe band met het publiek? Het blijft op het toneel. Zeker als het licht uit gaat en minutenlang blijft, er hard geschoten wordt en de hele zaal vol gezet met rook. Gewapper met programma's, zakdoeken voor de neus, kriebelhoest - weg concentratie.

Nadat de rook wat is opgestegen volgen nog meer scènes. Het slotapplaus. Ah, er komt nog een nummer. De achtergrondzangeres eindigt alleen, in een stortbad van wit licht, waarna het koortje dat we aan het begin van de voorstelling achter een deur stemoefeningen hoorden doen nog een lied zingt met de deur open, en binnenkomt om applaus te halen. En dat applaus klinkt niet van harte.

1: Songs
De kleine zaal van Theater Kikker zit afgeladen vol, er moet worden ingeschoven om iedereen een zitplaats te geven. Er is veel belangstelling voor de Servisch/Nederlandse performer Sanja Mitrovic in de rol van popzangeres in deze voorstelling van Nicole Beutler. De voorstelling heeft Beutler een nominatie opgeleverd voor de VSCD Mimeprijs 2010 dus de verwachtingen zijn hoog.

Het zaallicht dimt, zachte pianomuziek, een grijze schim op een videoscherm. Als een echte diva laat Mitrovic op zich wachten, maar haar entree is bescheiden. Bijna ongemerkt wordt het videobeeld scherper, totdat een meisje zichtbaar wordt en een naam en jaartal in beeld verschijnt. Mitrovic zingt over een eenzaam meisje, dat via de maan, de zon en de sterren toch weer op aarde belandt, en doet een dansje op hoge hakken.

Het patroon herhaalt zich een aantal keren: een foto van een vrouw, een naam met jaartal, een lied en een serie danspassen. Mitrovic wisselt van microfoon als ze van rol wisselt (ze heeft er vijf voor zich staan), maar het blijft allemaal wat aan de vlakke kant. Totdat ze ineens een ander register opentrekt: ze schreeuwt, ze fluistert, ze blaft zelfs - en niet onverdienstelijk. "Are you still with me?" vraagt ze aan het publiek na een flinke uitbarsting. 

Ze schakelt abrupt, daardoor is het moeilijk erbij te blijven. Grote namen komen voorbij: Ophelia, Medea, Antigone, Sarah. Het is een beetje veel van het goede. Het doorleefde leed van al deze iconen is teveel voor de smalle schouders van de jonge vrouw naar wie we kijken. Dat ze na het eerste wat magere applaus terugkomt met een 'toegift' hoort bij de act, maar is ook een beetje pijnlijk.

De techniek leek een aantal keren te blunderen, te oordelen aan de opmerkingen en de vileine blikken van de zangeres in de richting van de regie. Mogelijk kwam de voorstelling vanavond niet goed uit de verf. Niets breekbaarder dan een solo. Maar ook als dit een goede avond was voor de performer, viel er voor het publiek te weinig te halen.www.springdance.nl


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.