Onderwerp: DANS
2 Mei 2010
Springdance
 
  
 
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van verschillende fotografen
Breaking the cord
Choreografe Deborah Hay heeft door de aswolk het Springdance festival niet gehaald. Haar solo verviel, maar de wereldpremière van Breaking The Chord in de Nicolaïkerk gaat wel door. Bij de entree wordt een tekst van Hay uitgereikt, waarin ze afstand lijkt te nemen van de voorstelling, maar tegelijkertijd ook weer niet. Vreemde introductie, waarbij je alleen maar kunt gissen naar de discussies achter de schermen.
In de kerk staan stoelen aan drie zijden van het middenschip, een deel van het publiek moet blijven staan. Rondlopen mag. De ruim dertig studenten van de School voor Nieuwe Dansontwikkeling uit Amsterdam, voor wie de voorstelling in februari in Amsterdam is gemaakt, zijn alvast begonnen.
Ze bewegen in stilte, swingen wat voor zich uit, kijken elkaar noch  het publiek aan en gaan elk hun eigen weg. Als dat een kwartier zo  doorgaat kan ik associaties met de Silent Disco niet onderdrukken. Maar  dan zonder koptelefoons. Ze dansen op hun eigen innerlijke muziek.
Als  ze een voor een tot stilstand zijn gekomen is het wel heel nadrukkelijk  stil in de kerk. De denkbeeldige speld hoor je vallen. Totdat een  danseres begint te zingen, en nog een en nog een. Uiteindelijk zingen ze  allemaal, en net als met de beweging zingt nu ieder een eigen melodie.  Totdat ineens dit bijzondere koor zwijgt en alleen de monden nog  bewegen.
Tot zover is het een bijzondere ervaring. De kerk als  locatie, de grote hoeveelheid jonge dansers, de korte afstand tussen  dansers en publiek, het door elkaar bewegen met elk een eigen focus, de  zang die door de akoestiek mooi tot zijn recht komt. Maar daar blijft  het een beetje bij. Er volgen nog meer 'Silent Disco'-scènes, er wordt  gezongen, af en toe gesproken, aan elkaars kleren gefrummeld, over de  vloer gerold, een kreet geslaakt, maar echt ontwikkeling zit er niet in.  Waarschijnlijk heeft Hay dat ook niet beoogt. Maar ik voel op de een of  andere manier de spanning tussen Hay's strenge conceptuele verleden en  de expressiviteit van deze dertig dansers in de dop, en ben benieuwd  naar wat die spanning nog meer zou kunnen opleveren dan deze  voortkabbelende introverte voorstelling. Want door de locatie mag het  boeiend zijn, als je dit in een schouwburg ziet wordt het een lange zit.
Coser  y cantar
De dansers van Breaking The Chord hebben zich opgefrist  en staan in de rij voor Coser y Cantar van Pere Faura. Springdance  heeft een festivalsfeer, dat is duidelijk. Ook in het publiek zie ik  vele gezichten die ik in de Nicolaïkerk ook zag.
Volgens de  programmatekst probeert Pere Faura een directe band met zijn publiek te  creëren. Faura en Michele Rizzo kruipen in de huid van rocksterren in  slow motion, Mariangela Tinelli is de achtergrondzangeres: korte broek  en hoge hakken, strakke stereotype beweginkjes, en "whatever you want me  to do, I will do it for you". Het ene na het andere popliedje komt  voorbij, tot en met een 'Nothing Else Matters' met wapperende linten:  over the top, maar het verdient wel een glimlach. Een toefje klassiek  ballet, een ballonnenkostuum, het stapelt zich op maar waarheen? En  hoezo directe band met het publiek? Het blijft op het toneel. Zeker als  het licht uit gaat en minutenlang blijft, er hard geschoten wordt en de  hele zaal vol gezet met rook. Gewapper met programma's, zakdoeken voor  de neus, kriebelhoest - weg concentratie.
Nadat de rook wat is  opgestegen volgen nog meer scènes. Het slotapplaus. Ah, er komt nog een  nummer. De achtergrondzangeres eindigt alleen, in een stortbad van wit  licht, waarna het koortje dat we aan het begin van de voorstelling  achter een deur stemoefeningen hoorden doen nog een lied zingt met de  deur open, en binnenkomt om applaus te halen. En dat applaus klinkt niet  van harte.
1: Songs
 De kleine zaal van Theater Kikker zit afgeladen vol, er moet worden  ingeschoven om iedereen een zitplaats te geven. Er is veel  belangstelling voor de Servisch/Nederlandse performer Sanja Mitrovic in  de rol van popzangeres in deze voorstelling van Nicole Beutler. De  voorstelling heeft Beutler een nominatie opgeleverd voor de VSCD  Mimeprijs 2010 dus de verwachtingen zijn hoog.
Het zaallicht  dimt, zachte pianomuziek, een grijze schim op een videoscherm. Als een  echte diva laat Mitrovic op zich wachten, maar haar entree is  bescheiden. Bijna ongemerkt wordt het videobeeld scherper, totdat een  meisje zichtbaar wordt en een naam en jaartal in beeld verschijnt.  Mitrovic zingt over een eenzaam meisje, dat via de maan, de zon en de  sterren toch weer op aarde belandt, en doet een dansje op hoge hakken.
Het  patroon herhaalt zich een aantal keren: een foto van een vrouw, een  naam met jaartal, een lied en een serie danspassen. Mitrovic wisselt van  microfoon als ze van rol wisselt (ze heeft er vijf voor zich staan),  maar het blijft allemaal wat aan de vlakke kant. Totdat ze ineens een  ander register opentrekt: ze schreeuwt, ze fluistert, ze blaft zelfs -  en niet onverdienstelijk. "Are you still with me?" vraagt ze aan het  publiek na een flinke uitbarsting. 
Ze schakelt abrupt, daardoor  is het moeilijk erbij te blijven. Grote namen komen voorbij: Ophelia,  Medea, Antigone, Sarah. Het is een beetje veel van het goede. Het  doorleefde leed van al deze iconen is teveel voor de smalle schouders  van de jonge vrouw naar wie we kijken. Dat ze na het eerste wat magere  applaus terugkomt met een 'toegift' hoort bij de act, maar is ook een  beetje pijnlijk.
De techniek leek een aantal keren te blunderen,  te oordelen aan de opmerkingen en de vileine blikken van de zangeres in  de richting van de regie. Mogelijk kwam de voorstelling vanavond niet  goed uit de verf. Niets breekbaarder dan een solo. Maar ook als dit een  goede avond was voor de performer, viel er voor het publiek te weinig te  halen.www.springdance.nl












