Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

14 November 2009

Editors trakteren Groningen

Editors Editors Editors
Tekst en beeld door Susanne Knaap en Michaela Meijer (klik voor vergroting)

Bij een nieuw album hoort een tour, zo zullen de mannen van Editors gedacht hebben en dus werden de afgelopen week 3 zalen aangedaan in Nederland. De Melkweg in Amsterdam, 013 in Tilburg en de Oosterpoort in Groningen.

De kaarten waren voor alle drie de zalen binnen no time uitverkocht. Het nieuwe album “In this light and on this evening” was nog niet eens uitgekomen. Het Nederlandse publiek had desondanks het volste vertrouwen in de band, het vertrouwen dat zij natuurlijk te danken hebben aan de 2 geweldige voorgaande albums “The Back Room” en “An end has a start”, alwaar meerdere hits vanaf zijn gekomen.

Editors is een Britse band bestaande uit Tom Smith (zang/gitaar), Chris Urbanowicz (gitaar), Russel Leetch (basgitaar) en Ed Lay (drums). De band is al actief sinds 2003 en wordt getypeerd als een indie rockband die vaak vergeleken wordt met bands als Joy Division, Echo & The Bunnymen, Interpol en Bloc Party. 

CultuurpodiumOnline is (zeer gelukkig) aanwezig in de Oosterpoort te Groningen. Bij onze aankomst is het al gezellig druk. De zaal staat al redelijk vol als het 1e voorprogramma het podium betreedt: het Canadese Wintersleep. Een band dat het in zich heeft om een mooie naam voor zichzelf te maken. Wintersleep is een geweldige band met een nog geweldigere zanger. Het laatste album “Welcome to the night sky” is dan ook een waar pareltje om naar te luisteren. Helaas lukt het de mannen niet om de Noorderlingen in te pakken. De muziek knalt keihard en schel de zaal in en de zanger is compleet onverstaanbaar. Dat gedurende het optreden meer mensen de zaal uitlopen dan in, zal ze vast niet ontgaan zijn. Heel erg jammer, het had zo mooi kunnen zijn

Het 2e voorprogramma deze avond is het Britse “The Maccabees”. Deze band doet het beduidend beter. Het publiek is onder de indruk van de bijzondere stem van de zanger Orlando Weeks en mede daardoor vult de grote zaal zich weer aardig op. De band speelt enthousiast en is energiek en het publiek pikt dit op door ze te belonen met rijk applaus en gejuich.

Ongeveer 15 minuten te vroeg verwelkomt de Oosterpoort dan eindelijk de Editors. Wat een verademing, een band die te vroeg begint in plaats van te laat. Onze fotograaf moest zelfs nog een klein sprintje trekken om voor het podium te geraken. ‘In this light and on this evening’, de opener van het album, opent de show tezamen met een spectaculaire lichtshow inclusief enorm led-scherm op de achtergrond. Er komt zoveel licht van het podium af dat bij wijze van spreken ook het publiek eens fijn in het zonnetje wordt gezet.

Direct daaropvolgend wordt de hit ‘An end has a start’ ingezet van het gelijknamige 2e album. De toon is gezet voor deze avond. Er wordt superstrak en serieus door de mannen gemusiceerd. Ik kan niet anders concluderen dan dat Editors met hart en ziel spelen en zo proberen een zo perfect mogelijke performance neer te zetten. Wat overigens een erg fijn plaatje is om naar te kijken. 

Toch komen er hier en daar wat minuscule schoonheidsfoutjes om de hoek kijken. Het is dat Tom Smith het zelf aangeeft “I fucked that right up”, anders had ik er niets van gemerkt. En zodra Tom Smith met z’n guitige oogjes zijn eigen foutjes aanstipt, wie ben ik dan om hem niet gelijk te vergeven? 

Nog verder worden we meegenomen in de tijd met het nummer ‘Bullets’ van het 1e album The Back Room en vervolgens het sublieme ‘Bones’. Het is raar om bij mezelf te merken dat ik enorm sta te genieten van de, laten we zeggen, niet standaard bewegingen van Tom Smith. Met zijn handen grijpt hij naar dingen die er niet zijn. Met zijn lijf beweegt hij alle kanten op, van links naar recht, van voor naar achter, van boven naar beneden. Het is één en al beweeglijkheid op het podium, er is geen touw aan vast te knopen. Wat een heerlijkheid om naar te kijken. Om over zijn gezichtsexpressie nog maar niet te spreken. Om kort te gaan: om op te vreten die man! 

Groningen wordt getrakteerd op een sterk staaltje Editors. Het publiek gaat inmiddels compleet uit zijn dak zodra ‘The Racing Rats’ wordt ingezet. Ook niet vreemd, dit is toch één van de meest bekende nummers van de band. Het 1e rustpuntje in de show vinden we vervolgens in het nummer ‘The Boxer’ van het nieuwste album. Het publiek kan niet anders dan stilstaan en gehypnotiseerd genieten van dit fantastische nummer. Ik zie het om me heen gebeuren dat mensen zelfs met hun ogen dicht de muziek binnen laten komen.  

Editors weten absoluut het publiek te raken. Niets geen hysterie in de Oosterpoort, maar puur genieten. De hele avond lang, met oude nummers, maar ook genoeg nieuwe nummers. ‘Eat Raw Meat = Blood Drool, één van de nummers op het nieuwe album slaat in als een bom. Groningen klapt hard mee en een enkeling zingt zelfs heel hard mee. Hoe aparter, hoe beter zullen we maar zeggen, het is immers geen standaard popliedje. Het mag heus apart genoemd worden.

Ook de afsluiter van de show ‘Bricks and Mortiers’ gooit hoge ogen in Grun. De Editors mogen niet klagen met zoveel bijval en genieters.  Uiteraard worden we nog beloond met een fijne toegift van 4 nummers, waaronder natuurlijk de allereerste hit ‘Munich’ en de allerlaatste hit ‘Papillon’.

De afsluiter ‘Fingers in the Factories’ is een waardig afsluiter van een bijzonder concert waar ik nog wel even een paar dagen of misschien wel een paar weken op kan teren.

Het was op en top genieten!! 

Volgend jaar mei staan de Editors wederom in Nederland. Deze keer in de Heineken Music Hall. Voor de liefhebbers, helaas, dit concert is reeds uitverkocht. Laten we dan hopen op een weerzien op Pinkpop of Lowlands 2010.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.