Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

9 Oktober 2009

Ed Kowalczyk meets ……. Het Metropole Orkest

Ed Kowalczyk Ed Kowalczyk Ed Kowalczyk
Door Michaela Meijer, foto's van Brand New Live 
Gezien: zaterdag 3 oktober 2009 Heineken Music Hall te Amsterdam

Een verrassende niet alledaagse combinatie: Ed Kowalczyk met het Metropole Orkest.

Ed Kowalczyk kennen we natuurlijk als de charismatische leadzanger/frontman van de Amerikaanse rockband Live, die internationaal een flink aantal hits op haar naam heeft staan. Het Metropole Orkest daarentegen is een uit 52 musici bestaand Nederlands orkest met daarbinnen een volledige bigband en een symfonische strijkersectie. Als grootste professionele pop-, jazz-, chanson-, cabaret- en wereldmuziek orkest verzorgt het Metropole Orkest regelmatig muziek voor Nederlandse en buitenlandse films, maar begeleidt ze ook vaak nationale en internationale pop- en jazzmuzikanten.

Zo ook afgelopen week tijdens “De Week van het Metropole”. Een nieuw jaarlijks terugkerend evenement waarbij nationale en internationale artiesten samen met het Metropole Orkest een unieke samenwerking zullen aangaan, waarbij de artiesten hun eigen beste repertoire ten gehore zullen brengen onder de muzikale begeleiding van een heus orkest.

Op donderdag 1 oktober trapt Rob de Nijs af in de Heineken Music Hall, waarna Trijntje Oosterhuis volgt op 2 oktober. De show van Roisin Murphy werd om gezondheidsredenen afgelast, maar Ed Kowalczyk is natuurlijk een prima vervanger voor de laatste show op 3 oktober. Dat de show is uitverkocht, moet genoeg zeggen.

Een vreemde gewaarwording is het wel als blijkt dat de zitplaatsen in de Heineken Music Hall zijn verkocht. Nu ben ik toch regelmatig in de HMH geweest, maar nog nooit heb ik meegemaakt dat de stoelen zijn gereserveerd en dat mensen naar hun stoelen worden begeleid door een steward. Als liefhebber van Ed Kowalczyk/Live kan ik me gewoon niet zo goed voorstellen dat mensen bewust voor een zitplaats kiezen, maar dat zal wel aan mij liggen.

Dat het niet een “normaal” concert betreft is duidelijk te merken aan een ietwat merkwaardige sfeer in de HMH. Ik kan er niet echt mijn vinger op leggen. Het lijkt wel alsof het publiek een soort van afwachtende houding heeft aangenomen. Niet zeker over wat er komen gaat?

Wanneer (iets te laat) het 52 koppen tellende orkest het podium betreed is het welkomstapplaus dan ook wat matigjes. Het orkest start met wat eigen werk, wat naar mijn idee veel te lang duurt. Maar daar is dan eindelijk Ed Kowalczyk, door Vince Mendoza (dirigent) aangekondigd als Eddie K. Het applaus is nu wel wat enthousiaster, maar nog steeds niet echt om over naar huis te schrijven.

De show wordt afgetrapt met het mooie, rustige nummer “Get Ready”en eindelijk vloeit er een warme golf van genieten door de HMH. Een flink aantal live-klassiekers worden vervolgens voorgeschoteld, uiteraard gespeeld in dat hele speciale Metropole-sausje. “I Alone, Selling the Drama en All Over You”, maar ook het wat recentere “The River” van het album ‘Songs of Black Mountain”.

Uit het niets wordt er na bijna een uur spelen opens aangekondigd dat er gepauzeerd gaat worden. Alle lichten gaan aan en Ed verlaat samen met het orkest het podium. Er heerst enige verwarring in de zaal. Pauze? Hoe vreemd is dat? Het zal wel normaal zijn voor een orkest om pauze te nemen? Na dik 20 minuten (!!) verzamelt het hele circus zich weer op het podium en begint het tweede deel van de show. We worden verwend met wel heel bijzondere uitvoeringen van “Heaven, Overcome en Dolphins Cry”. Zelfs “Everlasting Love”, een nummer dat nog uit moet komen op het nieuwe solo-album van Ed, krijgt een ereplaatsje deze avond.

De avond geeft mij persoonlijk een dubbel gevoel. Het is een speciale ervaring om een rockartiest te zien spelen met het Metropole Orkest, maar een echt “wauw”-moment ontbrak helaas. Misschien had ik er teveel van verwacht? 

Er zijn dvd-opnames gemaakt deze avond. Wanneer de dvd uitkomt is nog niet bekend. Houd hiervoor de site www.eddieklive.com in de gaten.




=================

gravatar for Plonie

ALs je een recensie schrijft is het wel van belang dat je de feiten goed weergeeft… als je zelfs de naam van de dirigent niet kent…. Jules Buckley was deze avond nl. dirigent en niet Mendoza is al je eerste “jammer” dat je vervolgens zegt dat het metropole begon met “wat eigen werk dat te lang duurde” wek je de indruk dat ze diverse nummers gespeeld hebben voordat Eddy het podium opkwam, dit was echter slechts 1 nummer van ongeveer 5 minuten… 2e “jammer” , over smaak valt niet te twisten zeggen ze, dus dat ik het concert geweldig vond en jij een wauw moment miste, is dan ook je goed recht, maar om dan te eindigen dat je er teveel van verwacht had, zou ik liever vervangen door misschien volgende keer van te voren even checken hoe of wat……

Plonie - 25-10-’09 11:02

gravatar for Michaela Meijer

@Plonie: Mijn oprechte excuses voor deze fout qua dirigent. Ik ben niet zo thuis in het Metropole Orkest blijkt wel weer. Je hebt gelijk dat ik de feiten beter had moeten checken. Volgende keer beter!!
Fijn dat jij wel enorm van het concert hebt genoten, daar gaat het toch immers om?

Michaela Meijer - 17-04-’10 11:42


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.