Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ, POP-ROCK

7 April 2008

Band of Gypsys Reloaded “ Mixed Emotions

Jean-Paul Bourelly Melvin Gibbs Calvin Weston
Tekst en beeld van Louis Obbens
Bimhuis, Amsterdam - 24 maart 2008


Halverwege het jaar 1969 formeerde Jimi Hendrix zijn nieuwe volledig ‘zwarte’ groep: de Band of Gypsys. Naast het gitaarfenomeen bestond deze band uit basgitarist Billy Cox en de recent overleden drummer Buddy Miles. Hendrix wilde met deze groep, na de Jimi Hendrix - Experience, een nieuwe muzikale weg inslaan. Het live debuut vond, na een relatief korte voorbereiding, plaats in het fameuze Fillmore East (NY). Op de scheidslijn van ’69 “ ’70 werden gedurende twee avonden en nachten legendarische shows opgevoerd. Tijdens deze shows, eerder een soort van jam-sessions, werden overwegend nieuwe nummers ten gehore gebracht. In tegenstelling tot de psychedelische rock van weleer werd de muziek losser, meer geïmproviseerd en met een onmiskenbaar Blues/ Funk gevoel, neergezet. Opvallend was de stevige ‘groove’ en langduriger solowerk van de ‘meester’ zelf. Aansprekend was vooral het nummer Machine Gun. Dit nummer stond symbool voor zowel de interne rassenstrijd in de VS als voor de ‘blanke’ Amerikaanse oorlog in Vietnam. Het gold als een eerbetoon aan de jongeren die hetzij in het ‘Homeland’ dan wel in Vietnam, strijd voerden. Overtuigend simuleerde de band helikoptergeluiden, explosies, vallende bommen en vanzelfsprekend machinegeweren. Beelden die het nummer opriepen waren die van angst, frustratie maar ook die van hoop. De Band of Gypsys werd kort daarop door de manager na een reeks van incidenten ontbonden. Kort na aanvang van een nieuwe bandsamenstelling, stierf Hendrix, verdacht, een vroegtijdige dood. Het postuum verschenen album van de Band of Gypsys, bestaat uit een selectie van een zestal nummers, later uitgebreider vastgelegd op Live at the Fillmore East (2 CD’s).

Aan de Band van Bourelly de ondankbare taak om, zoals hij het zelf verwoordde, toekomstgericht en met een open mind, de composities van Band of Gypsys verder te ontwikkelen en verrijken. Voorzichtig voegde hij er aan toe dat dit soms tot gedenkwaardige dan weer tot minder geslaagde momenten zou kunnen leiden. Het concert op 24 maart 2008 gaf mijns inziens hier op één avond al blijk van. In het begin van de eerste set werd geheel in lijn met de Hendrix historie geput uit zijn psychedelische periode via het vervreemdende Voodoo Chile en het introspectieve ‘Manic Depression’. Pas met het derde nummer volgde Bourelly en consorten het Band of Gypsys’ pad met Message of Love.

Jean-Paul Bourelly Calvin Weston Jean-Paul Bourelly

Jammerlijk en geheel in stijl van zijn voorganger Hendrix, werden technische problemen met de gitaareffecten op het podium verholpen. Na een funky deel en een effectvolle solo herhaalde dit probleem zich aan het einde van dit nummer. Who knows bracht uiteindelijk voor de pauze het jongensjaren gevoel met betrekking tot muziek bij mij terug. In dezelfde dampende/stomende sfeer, en voor het eerst in vloeiende stijl omspeelde Bourelly, in hoog tempo, The Power of Soul. Naadloos overgaand in een machtige ‘groove’ werd de Buddy Miles compositie Changes gespeeld, waarin ook de onderlinge interactie ontzag afdwong. Helaas keerde de band daarna terug naar de zwaar op de hand zijnde psychedelica, omlijst met freaky, te ver doorgevoerde solo’s. De apotheose van de avond zou het zeer legendarische Machine Gun moeten worden. Het nummer, inclusief de dreigende oorlogseffecten, werd veelzeggend gedragen door drummer Weston. Vreemd genoeg had niet Bourelly in het koningsnummer de hoofdrol maar bassist Gibbs, in een te lang doorgevoerde solo.

Band of Gypsys Reloaded: een risicovolle operatie, met spaarzame funky hoogtepunten, ontdaan van de sociale context uit een geëngageerde tijd, was krap aan de reis waard.

Line Up:
Jean-Paul Bourelly - gitaar
Melvin Gibbs - basgitaar
G.Calvin Weston - drums
Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.