Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FESTIVAL, STRAATTHEATER

10 Juli 2007

Deventer op Stelten maakt reputatie waar

Close Act met Pi-leau Strange Fruit met Absolute Pearl Skakkja met Chapeau
Tekst en beeld van Henry Krul (klik voor vergroting)

Het is vrijdagavond 6 juli 20.30 uur en dreigende wolken pakken zich samen boven de Brink in Deventer. Deventer op Stelten, geprezen tot het beste stadsevenement van 2007, staat op het punt van start te gaan.

Het Australische gezelschap Strange Fruit, sinds 1996 regelmatig gast op het festival, mag het festival openen met hun nieuwste voorstelling Absolute Pearl.
Hoewel lichte regen neerdaalt, slechts heel kort, begint de voorstelling. Vanuit het niets komen casual geklede acteurs, 3 mannen en 3 vrouwen, vanuit het publiek het speelvlak op. Eén voor één klimmen ze behendig in de ruim 4 meter hoge fiberstokken. Nadat ze vastgesnoerd zitten komen de flexibele palen met daarop de acteurs in beweging en ontspint zich een prachtig schouwspel.
Op minder vrolijke muziek dan uit hun inmiddels wereldberoemde creatie The Field vermaken ze met deze prachtige luchtchoreografie het talrijk toegestroomde publiek.
Als de voorstelling na een half uur afgelopen is volgt er een hartstochtelijk applaus. En zo zal hen dit weekend nog veel vaker vergaan. De kop is eraf. Deventer op Stelten is gestart en de Brink stroomt vol met meerdere voorstellingen.

Zo is er daar de altijd vertederende Monsieur Culbuto. Niet op stelten. Nee, deze 320 kilo wegende tuimelaar steekt niet boven de massa uit. Toch kun je hem op diverse plekken op het plein tegenkomen. Zijn maatje schuift ‘m van tijd tot tijd op een karretje en verplaatst hem weer zodat hij toch een groot bereik heeft. Pierre Pelissier, de acteur die Monsieur Culbuto speelt, heeft een prachtige kop. Grote hangsnoer, lieve vragende ogen en hij tuimelt alle kanten op waarbij hulp van het publiek, zeker als ie horizontaal op de straat terechtgekomen is, soms noodzakelijk is.

Close Act met Pi-leau Triade Nomade met Volver Strange Fruit met Absolute Pearl

Van een andere orde is het Belgische gezelschap Magic Land Theatre dat de voorstellingen Fly Tox Symphonie en The Post Apocalyptic Magical Ultimade Parade spelen. Met veel bombarie trekt dit uit 16 personen bestaande gezelschap door de stad. Ze zijn wonderlijk, al dan niet op stelten, gekostumeerd. Trommelaars, vuurwerkmakers, acteurs in dolgekke dierencreaties; het kan niet gek genoeg. Bij mij roept het een sfeer op van carnavalesk theater en de nodige mediterrane (Spaanse) invloeden. Niet subtiel maar wel heel feestelijk.

Meer uitbundig theater komt van het Spaanse Fadunito. Vorig jaar ook al te gast in Deventer en nu zijn ze er weer met een nieuwe creatie. Luchtig rondtrekkend vermaak van een circusfamilie en hun mobiele circustentje in El Petit Circ.

Dit jaar heeft het festival naast grote locaties zoals de Brink en het Grote Kerkhof een nieuwe speellocatie gecreëerd. Het Lamme van Diesseplein. Hartje centrum van het winkelgebied maar o zo rustig.
Het pleintje is zorgvuldig uitgekozen voor een tweetal poëtische voorstellingen van Skakkja (Fr) met Chapeau en Compagnie Une de Plus (Fr) met Trois.
Kort voor het begin van beide voorstellingen lijkt het telkens rustig qua publieke belangstelling. Dit duurt echter niet lang. Op het tijdstip van aanvang hebben honderden mensen telkens een goed plekje weten te vinden. En dit gedurende alle drie festivaldagen.
Als het op de grote pleinen te druk is (en dit gebeurt vooral op de zaterdagavond en zondagmiddag na 14.00 uur) waardoor je het risico loopt om niets meer te zien of het je te benauwend wordt dan biedt het Lamme van Diesseplein met deze mooie kleine afgeronde voorstellingen een uitkomst. Goede keuze van de organisatie. Zijn er nog meer van deze kleine intieme pleintjes nabij het centrum? Zou een uitkomst zijn voor dit festival dat uit zijn/ haar fysieke jasje dreigt te groeien.

Strange Fruit met Absolute Pearl La Baldufa met Zeppelin Magic Land Theatre

De organisatie, het VVV Evenementenburo, die al jarenlang getrokken wordt door Anjo de Bont en Hein ter Riele beseft terdege dat nieuwe speelplekken buiten de gekende plekken wenselijk is.
Mede daarom werd vorig jaar de prachtige Bergkerk al als speellocatie betrokken.
In 2006 trad dat Jack Souvant van Bonheur Interieur Brut (Fr) daar op met een kleine intieme steltendansvoorstelling. Steltendans op muziek van het prachtige orgel in deze kerk. Mooier kon dat toch niet? Dat is dus toch een behoorlijke uitdaging.

Een uitdaging die wat mij betreft met succes aangegaan is. Dit jaar speelde namelijk Triade Nomade (Fr) haar prachtige voorstelling Volver. Vorig jaar nog op straat, maar nu dus in de intieme setting van dit prachtige kerkje. De voorstelling welke gepaard gaat met veel soepele (tango)dans en zang en zich kenmerkt door de drie mooie karakters is in drie delen van elk een kwartier opgesplitst. Gedurende een middag of avond kun je dus al de drie delen meemaken. Telkens met een onderbreking van drie kwartier.
Ik weet natuurlijk niet hoe het andere bezoekers vergaat en hoe druk hun schema is voor wat betreft het willen zien van meer (andere) voorstellingen; ik zag het eerste gedeelte en wilde meteen de rest ook zien. Klein maar fijn en mijn persoonlijke topper van deze festivaleditie.
Saillant detail: het prestigieuze festival Chalon dans la rue weigerde deze voorstelling op te nemen in hun zogenaamde “Off” programma. (het “off” programma is het bijprogramma). Vele jaren bezocht ik Chalon dans la rue een festival met een doorgaans redelijke programmering. Dit echter slaat alles. Ze zitten daar te slapen.

Andere lonende (mobiele) voorstellingen waren die van La Baldufa (Sp) met Zeppelin. Dit is een grappige voorstelling over drie knotsgekke luchtpioniers die hun eerste vlucht maken in hun zelfgebouwde zeppelin. En Les Eléments Disponibles (Fr) met Les Contes. Deze tien acteurs speelden maar liefst drie verhalen in één voorstelling. Of d’Outre Rue (B) met Les Orbilys, twee enorme eenogige futuristische figuren die soms onopvallend, maar soms ook zeer opvallend aanwezig waren. Eng en vertederend tegelijk, deze figuren. Dat ze ook vertederend waren bleek wel uit het feit dat ze het gedaan kregen om hartstochtelijk gezoend en omhelst te worden door personen uit het publiek. Dit met als kettingreactie dat velen uit het publiek, onder leiding van deze twee figuren, elkaar gingen omhelzen. Op en top verbroedering.

Triade Nomade met Volver Close Act met Pi-leau Dynamogne Mr. Culbuto

Speciaal voor de kinderen, maar eigenlijk alles was min of meer wel geschikt voor kinderen (afhankelijk van leeftijd e.d.), was The Pig. The Pig is een enorme varkenszeug gemaakt door Whalley Range Allstars (UK) waarbij kinderen (maar ook volwassenen) als jong biggetje middels de tepels van de zeug kennis konden nemen van het leven van dit varken.

Maar waren er dan ook nog echt hele grote spektakelvoorstellingen? Tuurlijk.
Op zowel de vrijdag- als zaterdagavond (maar ook op zondagmiddag) stonden Close Act met de wereldpremière van Pi-Leau en het Zwitserse “ff “ff met Orbite geprogrammeerd. “ff “ff speelde vorig week al tijdens Festival Etcetera in Amersfoort (zie verslag elders op de site). Het Tilburgse gezelschap Close Act, vorig jaar dé publiekstrekker van het 10 jaar jubilerende Deventer festival, en bekend van vooral hun prachtige visuele steltenspektakels was weer terug. En hoe!

Pi-leau is hun nieuwste creatie en zeker niet de minste. Een megaspektakel met grote, tussen het publiek door manoeuvrerende, objecten en figuren. Figuren waarvan er slechts vier op stelten (namelijk figuren op waterscooters). Prachtige creaties met veel oog voor detail. En hoe verzin je dat dan bedenk ik me. Naast de waterscooters verschenen er de visser, zeemeerminnen, duikers, vissen, kwallen en wat al niet meer. Allemaal stuk voor stuk even prachtig.
De voorstelling met daarin ook nog dans, live zang en prachtige muziek is spiksplinternieuw en misschien voor de kritische kijker nog wel voor verbeteringen vatbaar. Echter, ik vind ‘m mooi en dat geldt zowel voor de avond- als overdagversie. ’s Avonds geeft de speciale belichting een bijzondere sfeer; overdags echter kun je veel meer zien van de prachtige gedetailleerde kostuums en mimiek.

Outre Rue Les Orbilys Compagnie Une de Plus Trois Theaterschip Drost van Salland

Bijkomstig voordeel is dat de voorstelling waarvan het verhaal zich vooral onder water afspeelt regenbestendig is. Op de vrijdagavond goot het namelijk. “ff “ff moest vanwege de grote fysieke risico’s (spelend op grote hoogte) hun voorstelling voortijdig beëindigen; Close Act speelde Pi-Leau gewoon door. En het publiek? Ondanks de regen bleven er velen en dat was niet voor niets.

En dan niet te vergeten de Deventer inbreng. Want ook een stad die zo verweven is met steltentheater kent natuurlijk ook theatergezelschappen die met stelten werken.
Gajes, dat enkele jaren geleden doorbrak met Alice in Wonderland, speelde nu twee creaties. De Tuin der Lusten op het Grote Kerkhof en Wanted, een mobiele voorstelling, in de winkelstraten.
De jongste Deventer telg van dit festival was Theaterschip Drost van Salland. Zes jongens, een meisje en een grote pop speelden al dwalend door de stad het verhaal van een klein meisje dat haar moeder kwijt is. En zo zie je maar dat niet alles wat de moeite waard is van ver hoeft te komen.

Kortom, Deventer op Stelten, was met ca. 120.000 bezoekers zeer geslaagd. Volgend jaar schijnt het Grote Kerkhof vanwege bouwwerkzaamheden niet beschikbaar te zijn. Eens kijken of er een uitstapje gemaakt kan worden naar de Worp aan de andere zijde van de IJssel. Ik ben benieuwd.
Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.