Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE

6 Maart 2007

Opera Arminio van Combattimento Consort

Door Mieke Kreunen

Het Combattimento Consort is een barokensemble dat - zo geeft het programmaboekje aan - gekenmerkt wordt door muzikale eigenwijsheid, plezier in tegenstellingen, liefde voor contrasten en een voorkeur voor onbekende meesterwerken. Hun meest ambitieuze project van dit seizoen - de opera Arminio van Henrich Ignaz Franz von Biber - ging zondag 4 maart j.l. in première in het Stadstheater te Zoetermeer. Von Biber mag eigenlijk wel de huiscomponist van het Combattimento Consort genoemd worden want het gezelschap speelt zijn werk al twintig jaar en er zijn inmiddels twee cd's met Von Bibers composities uitgegeven. De opera Arminio is een opmerkelijk werk. Het libretto speelt in het oude Rome maar er komt ook een Arlecchino (een fenomeen afkomstig uit de commedia dell'arte) in voor die de rode draad vormt in het verhaal. Deze personage van de nar past wel heel goed bij de folkloristische Boheemse geest die het werk van Biber kenmerkt. Het verhaal van de opera begint als Erchino (zo heet de nar in Arminio) eerst het orkest en daarna ook het publiek een blik gunt in zijn kijkdoos.

We zien een opera die vol liefdesperikelen en intriges zit. Zo zijn Giulia en Claudia allebei verliefd op Galligola maar die is op zijn beurt weer verliefd op Segesta - Arminio's vrouw - die door Galligola's vader Germanico krijgsgevangen is gemaakt. Germanenleider Arminio dringt binnen in het huis van Keizer Tiberio met het doel ega Segesta te bevrijden. Tiberio, aanvankelijk zeer positief over zijn veldheer en adoptiefzoon Germanico, komt onder de invloed van de intrigant Seiano waardoor hij Germanico gaat wantrouwen. Nerone, de andere zoon van Germanico is op afstand verliefd op Giulia die echter niets van hem moet weten. De nar, Erchino, zit achter alle mooie vrouwen aan en laat geen middel onbenut om zijn doel te bereiken terwijl de min Climmia achter hem aan zit. Erchino neemt zelfs de rol van Cupido op zich, schiet wat pijlen af en daardoor of misschien wel ondanks dat is er voor iedereen een happy end.

De verwikkelingen en gevoelens die ik hierboven in het kort beschrijf zouden in een hedendaagse TV-soap niet misstaan en eigenlijk zou je Arminio daarom een soapopera 'avant la lettre' kunnen noemen. Komische taferelen, humoristische capriolen en tragische scène wisselen elkaar af en zorgen een spannende voorstelling die van begin tot einde de aandacht van de toeschouwers vast weet te houden. De cast is in één woord fantastisch met bekende namens als Tania Kross en Cora Burggraaf in prominente rollen en maar liefst vier geweldige coutertenoren onder de elf vocalisten. Absolute uitblinker (zonder daarmee overigens iets ten nadele te zeggen van de andere vocalisten) is Piotr Micinski die als Erchino het hele publiek om zijn vinger windt met zijn tragikomische charme en humoristische performance. De muziek van Biber is een feest voor het oor, helemaal als die gespeeld wordt door dit Combattimento Consort onder leiding van Jan Willem de Vriend, dat garant staat voor een fraaie en geïnspireerde uitvoering. Het is dan ook echt een buitenkans dat voldoende financiers zijn gevonden om deze Arminio uit te voeren. Theatraal is de opera overigens óók een spannende en kleurrijke productie en dat komt op het conto van regisseur Eva Buchmann die een duidelijke dramaturgische lijn in het stuk wist te brengen. Het decor van Kees van de Lagemaat zit vol met inventieve en ingenieuze details zoals de fontein met Cupido waar de vrouwen hun water tappen, het spel op twee niveau's doordat gebruik gemaakt wordt van het deksel van de 'doos', het Romeinse badhuis dat in een handomdraai verandert in een plein met fonteintje en de in hoogte verstelbare tafel waaraan de Romeinen aanliggen voor het diner dat het slot vormt van het stuk. Ook de kostuums van Peter George d'Angelino Tap met hun rijke stoffen dragen bij aan de uitstraling van de opera die er prachtig en tot in de puntjes verzorgd uitziet.

Voor liefhebbers van barokmuziek is deze opera een echte aanrader en voor wie nog niet vaak een opera zag een toegankelijke en onderhoudende kennismaking met het genre. Arminio is nog te zien in diverse theaters op 8 en 10 maart, 13, 14, 17, 22, 23 en 24 april. Kijk voor de exacte speellijst en verdere informatie op de website. Kijk hier voor een diashow van alle foto's. Het Combattimento Consort - website Heinrich Ignaz Franz von Biber - muziek Francesco Maria Raffaelini - libretto Jan Willem de Vriend - muzikale leiding Eva Buchmann - regie/scenografie Kees van de Lagemaat - licht/scenografie Peter George d’ Angelino Tap - Kostuumontwerp Solisten: Tania Kross - mezzosopraan (Segesta) Cora Burggraaf - mezzosopraan (Claudia) Amaryllis Dieltiens - sopraan (Giulia) Piotr Micinski - bas (Erchino) Ralf Popken - countertenor (Climmia) Frans Fiselier - bas-bariton (Arminio) Clint van der Linde - countertenor (Calligola) Mark Tevis - tenor (Nerone) Willem Aless - countertenor (Seiano) Jan Alofs - bas (Tiberio) Marcel Beekman - tenor (Germanico) Joseph Schlesinger - countertenor (Vitellio) Musici: Viool - Jan Willem de Vriend, Eva Stegeman, Chris Duindam, Annette Bergman Cello - Wouter Mijnders Contrabas - Peter Jansen Orgel - Pieter Dirksen Clavecimbel - Haru Kitamika Chitarrone - Søren Leupold Cimbalon - Michiel Weidner Blokfluit - Thera de Clerck, Isabel Lehmann Trompet - Hans van Loenen, Simon Wierenga, Hessel Buma Fagot - Frans Robert Berkhout


Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.