Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK, MUZIEK

3 Oktober 2006

Carleen Anderson in de Melkweg

Door Liesbeth Beeftink

Amsterdam is hip. Dat moge duidelijk zijn. Bij de Melkweg laten ze het je direct weten bij ontvangst. Een dramatisch scheef kapsel kijkt langs me heen als ik mijn jas afgeef. Bij de kassa alweer iemand die zucht onder haar hippe lot. Ik krijg een snauw als ik mijn kaartje niet snel genoeg meeneem. Leuker kan de avond niet beginnen. Eens zien of de artiest van vanavond zelf ook aan sterallures lijdt. Niets blijkt minder waar. Carleen Anderson heeft geen 'attitude', maar een leuk en open gezicht. Haar frêle gestalte lijkt kwetsbaar. Maar op de meest recente cd Soul Providence bewees ze gewapend te zijn met een stem die het hele register bereikt en alle vormen kan aannemen. Haar band bestaat uit een toetsenist, gitarist, bassist, drummer, saxofonist en achtergrondzangeres. De meesten zijn wit. Wat ze maken is witte muziek.

We horen arrangementen en beats van de school van Incognito en Brand New Heavies. Een of twee nummers zijn zeker lekker, daarna begint de rechtheid en voorspelbaarheid van die muziek te vervelen. Je voelt de bridge al mijlenver aankomen, je weet hoe lang de saxofoon soleert en je kijkt er niet van op als er nog een modulatie tegenaan gegooid wordt. 

Carleen Anderson maakt veel goed. Vooral als ze laag zingt zuigt ze het publiek op. Dan is Carleen's stem donkerbruin en soulful. Hier staat de dochter van Vicky Anderson die datzelfde in de seventies deed in de band van James Brown. Met het fenomenale In the land of milk and honey van moeder Anderson in mijn achterhoofd, luister ik naar de set. De moderne soulsound die Carleen creëert, heeft daar wel wat van weg maar niet genoeg naar mijn smaak. Ik stel me voor dat de dochter niet wil lijken op de beroemde moeder en hard probeert met iets volslagen nieuws te komen. Niet voor niets vertrok ze naar Groot -Brittanië om er samen te werken met o.a. Incognito. De zoektocht naar een eigen geluid resulteert in de zang in overdaad. Vele bochten en krullen in haast iedere frase die standaard laag begint om twee octaven hoger te eindigen. De zang is zo druk dat de technische kunstjes op den duur geen indruk meer maken. Dat is jammer, want wat ze doet is mooi en knap maar een overdosis. Hoe meer drukte, hoe minder intens de performance. Carleen Anderson heeft een geweldig talent, maar moet haar kwaliteiten beter leren gebruiken. Ook zou het niet verkeerd zijn om met een betere band te gaan samenwerken die spannender muziek maakt. Misschien toch weer eens een plaat van moeder draaien ter inspiratie? Op een andere manier wordt de show op een gegeven moment toch behoorlijk intens. Carleen bedankt een reeks beroemde vrouwen met jongere mannen als wegbereiders voor haar persoonlijke geluk (Madonna, Demi Moore, Tina Turner en Joan Collins doen het met jong). Dan zet ze a capella de klassieker Mad about a boy en kijkt veelbetekenend naar links waar een glunderende saxofonist staat. Zo verliefd als Julian Nickels naar Carleen Anderson kijkt is zelden vertoond. Alle daaropvolgende love-songs krijgen betekenis voor de luisteraar nu je weet hoe de verhoudingen op het podium liggen. Bij de toegift Don't look back in anger van Oasis, zet Anderson zich aan de Rhodes en begeleidt ze zichzelf op een sobere manier. We krijgen nog even te horen wat deze vrouw in haar eentje het beste doet; dit is doorleefde soul eerste klas.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.