Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK

13 Juni 2006

The Music in my Head festival (2)


Door Maarten Grootendorst met foto’s van Berbera van den Hoek

Op 9 en 10 juni vond in het Paard van Troje in Den Haag alweer het eerste lustrum plaats van het The Music in my Head Festival. Dit Festival heeft, nadat het drie jaar gehuisvestigd was in het Theater aan het Spui een nieuw onderkomen gevonden in Het Paard van Troje. Als we de tweede avond binnenkomen lijkt het erop dat het een stuk rustiger is dan de eerste avond. In de loop van de avond stroomt het alsnog vol. Misschien hebben de bezoekers besloten met het mooie weer wat langer op de terassen te blijven zitten. We beginnen deze avond in de kleine zaal. Daar bijt Ed Harcourt het spits af. Deze creatieve singer songwriter uit Engeland begon met zich te excuseren voor alles wat er tijdens zijn optreden mogelijk mis zou gaan, helaas bleek later dat dit niet geheel ten onrechte was. Zijn gitaar was slecht gestemd en een bezoeker bracht uitkomst door hem een plectrum aan te geven, die had hij niet bij zich. De avond ervoor was de afsluiting van zijn Engelse tournee en hij had dat op gepaste Engelse wijze gevierd. Het wordt de hoogste tijd dat Engelse artiesten eens een nieuwe openingszin verzinnen, het verexcuseren voor de late avond ervoor kennen we inmiddels wel. Desondanks was het bij vlagen indrukwekkend als hij zijn gevoelige songs ten gehore bracht.

Na een half uur moesten we de kleine zaal verlaten om naar het het optreden van John Cale te gaan. Mijn eerste kennismaking met Cale was enkele maanden geleden in het Leidse LVC. Daar kreeg ik een wisselende set met experimentele nummers voorgeschoteld die voor niet Cale kenners zoals ik, lastig zijn. Vanavond bracht Cale een meer toegankelijkere set met vooral stevig werk hetgeen bij het publiek goed aansloeg waarbij de oude meester liet zien dat hij het nog niet verleerd is. De fans van John Cale genieten van zijn concerten, voor de bezoekers van het festival die op zoek zijn naar de nieuwe Franz Ferdinand of Kaiser Chiefs konden het minder waarderen, gezien de lauwe reacties op dit optreden.



Vervolgens nog even naar de Howling Bells in de kleine zaal. Tijdens de aankondiging werd gezegd dat je deze muziek het beste om 3 uur ’s nachts kan beluisteren. Het was nog geen 3 uur toen de band het podium betrad maar het verkeerde tijdstip deed geen afbreuk aan de kwaliteit van het optreden. De muziek van deze Australische formatie wordt door hun zelf omschreven als donker en romantisch. Een groot aantal aanwezigen droomde heerlijk weg in de zitzakken. De sobere verlichting die uit slechts 3 rode spots bestond versterkte de prima sfeer die hierdoor gecreeerd werd. Nadeel van deze spaarzame verlichting is dat het visueel wat eentonig werd.

Maximo Park is een band waarover ik al veel positieve verhalen had gehoord maar die ik nog nooit had zien optreden. Deze band uit Newcastle had een spetterend optreden voor de volgestroomde zaal in petto. De zanger, Paul Smith kwam gewapend met een megafoon het podium op om te schreeuwen dat zij Maximo Park heetten. Vanaf het openingsnummer 'Graffiti' zat de sfeer er gelijk in. Paul Smith zingt en maakt tegelijkertijd al springend gebruik van het hele podium. Het is een brok energie. Dat straalt ook uit naar het publiek, waardoor een geweldige sfeer ontstaat. De zaal ging voor het eerst deze avond helemaal los. Naast Paul Smith trekt ook Luka Wooller de aandacht. Luka gekleed in een strak pak compleet met stropdas beweegt zich op robotachtige wijze achter het keyboard. De muziek van Maximo Park ligt goed in het gehoor. Naast de goede stem wordt er door de expressiviteit van Paul Smith, en de andere bandleden, een prachtig visueel spectakel gecreeerd. Om dit te realiseren hebben de heren Maximo Park geen ingewikkelde lichtshow of decor voor nodig. Maximo Park is nog niet geheel doorgebroken in Nederland maar dat zal niet lang duren gezien het spetterende optreden. Dit was een waardige afsluiting van het festival in de grote zaal.


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.