Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK

9 Mei 2006

Passievolle Waterboys excelleren in Vredenburg


Door Serge Julien met foto's van Maarten Grootendorst (klik voor vergroting)

Eens in de zoveel tijd moet je als muziekliefhebber weer voor straf in de hoek worden gezet. Straf omdat je nooit eens de tijd hebt genomen om een al langer opererende door critici en publiek bejubelde artiest of band goed te beluisteren. In mijn geval is dat met The Waterboys.
Bij de aankondiging begin van dit jaar voor een concert van The Waterboys in het Utrechtse Vredenburg ontstond er nieuwsgierigheid. Natuurlijk kende ik The Waterboys maar ik behoorde tot de categorie mensen die vooral bekend was met het prachtige The Whole Of The Moon waarmee midden jaren ’80 een internationale hit werd gescoord. Daarnaast wist ik dat de zanger en drijvende motor Mike Scott heette en dat de muziek folk invloeden bevatte. De Schotse band heeft door de jaren heen verschillende bezettingen gekend (met zowel Schotse als Ierse, Engelse en Amerikaanse muzikanten) en mogelijk is de huidige bezetting ook niet de laatste. In de jaren ‘80 brengt de groep een handvol alom door critici bejubelde platen uit waaronder Pegan Place, This Is The Sea en Fisherman’s Blues met daarop melodieuze Keltische pop/folk/rock. This Is The Sea uit 1985 wordt als een meesterwerk beschouwd. Begin jaren negentig loopt het succes terug en wordt het lange tijd stil rond The Waterboys. Mike Scott gaat solo en brengt twee prima albums uit. Rond de millenniumwisseling ziet een nieuwe incarnatie van The Waterboys het levenslicht en volgen er nieuwe platen en concertreeksen. Het laatste wapenfeit is de live schijf Karma To Burn waarnaar ook de nieuwe korte lentetour is genoemd.



In Nederland hebben The Waterboys een trouwe groep volgelingen getuige ook het eenmalige uitverkochte concert in Vredenburg. Stipt om 20.15 betreedt de groep het podium en begint het optreden met de van Ierse invloeden voorziene opzwepende nummers Everybody Takes A Tumble en Killing My Heart. Aangenaam om te horen en om vrolijk van te worden. Meteen valt ook het uitstekende geluid op dat gedurende de hele show prima in balans blijft. Over het algemeen toch al een pluspunt in het warm uitstralende rondhoekige muziekcentrum wat nog steeds een van de betere locaties is voor een concert als het aankomt op acoustiek en sfeer. Dat moet de band ook goed doen want die toont aan zin en plezier te hebben. Na ongeveer drie kwartier zegt de nonchalant maar tevens charismatisch ogende Scott die van een afstand een verrassende gelijkenis treft met een jonge Mick Jagger (precies dezelfde haardracht) tegen het publiek dat ze lang willen spelen aangezien ze vroeg zijn begonnen en er geen support act is geweest. Het wordt niet tegen dovemans oren gezegd.
Een eerste hoogtepunt is de uitvoering van het intens mooie Peace Of Iona over het kleine bedevaartseiland Iona aan de westkust van Schotland. Passievol gezongen door Scott en met prachtig vioolwerk van Steve Wickham.
Scott verruilt zijn gitaar (hij speelt afwisselend acoustisch en elektrisch) tijdelijk voor de keyboards om met de band nummers te spelen van het meesterwerk This Is The Sea. Eerst het prachtige Trumpets waarna de mensen vol gejuich een vlekkeloze en geïnspireerde uitvoering krijgen van The Whole Of The Moon. Wat blijft het toch een mooi nummer. Met het aanstekelijke Always Dancing wordt dit intermezzo afgesloten.
Wat constant opvalt, is de passievolle benadering van Scott van zijn liedjes. Je krijgt het gevoel dat hij van ze houdt. Geïnspireerd fluisterend, dan weer galmend maar steeds weet hij die zeggingskracht mee te geven. De band volgt hem uitstekend en zorgt ervoor dat de liedjes de muzikale behandeling krijgen die ze verdienen.
In het lieve A Man’s In Love zijn er solospots voor Wickham op viool en Richard Naiff op fluit waarna het er feller aan toe gaat in My Dark Side van het solo album Still Burning van Scott. Kippevel wordt bezorgd met het van A Pegan Place afkomstige op historische feiten gebaseerde maar door Scott zelf gemaakte verhaal Red Army Blues wat op melodramatische wijze wordt voorgedragen.
Rond de klok van 22.00 zwaait de band af nadat ze met het van This Is The Sea afkomstige Medicine Bow en The Pan Within springend en met plezier hebben toegewerkt naar een opzwepend einde. Het publiek heeft The Boys dan inmiddels volledig in de armen genomen.
Het is echter nog niet voorbij want de band komt terug voor drie toegiften waarin de cover Independance Day van Bruce Springsteen voorbijkomt alsmede de afsluiter Fisherman’s Blues wat als een ware hit wordt ontvangen.
Naar Scott’s mening weten wij Hollanders nog wat echte rock is. Die mening deel ik met hem maar het kan ook haast niet anders als je een uitstekend geïnspireerd ruim twee uur durend optreden als dit krijgt voorgeschoteld waarin veel oud maar tijdloos materiaal wordt gespeeld dan kun je haast niet anders dan jezelf overgeven. Muziek uit het hart!

Waterboys - website

Band:
Mike Scott - zang, gitaar en keyboards
Steve Wickham - viool en gitaar (vioolveteraan)
Steve Walters - bass
Carlos Hercules - drums
Richard Naiff - keyboards en fluit

CD's kopen?
Karma To Burn<br  />Waterboys
Karma To Burn
Waterboys
This Is The Sea<br  />Waterboys
This Is The Sea
Waterboys



=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.